TA RYGG PÅ TYSKLAND

publicerad den 17 juni 2013

Staten ska inte lägga sig i hur vi lever. Medborgaren ska kunna forma sina liv som han vill utan några pekpinnar. Allt ska vara tillåtet! Det är en av liberalismens grundprinciper. Men det finns en restriktion för den enskildes frihet – den får inte gå ut över andras frihet.

I de annalkande semestertiderna får de flesta av oss en påminnelse om hur denna princip inte alltid efterlevs. Jag tänker på vattenskotrar. 

En gång i tiden kunde vi njuta av sol och bad utan störande buller från dessa fartvidunder. Vi slapp också deras avgaser som både smutsar och bidrar till den globala uppvärmingen. Och vi behövde inte riskera livet när vi gav oss ut på en simtur.

Det var då våra regler för vattenskotrar var stränga, men efter det att vi blev medlemmar i EU har vi tvingats anpassa dessa till de som gäller i EU. Enligt de ska allt som kan säljas i ett medlemsland också kunna säljas i varje annat land. Det är innebörden av den så kallade inre marknaden – en princip som går före allt annat och utgör rättesnöret för EU:s politik. Den principen gäller också vattenskotrar.

Sverige skulle förstås ha kunnat satt sig på tvären och hävdat att våra lagar inte alls verkade diskriminerande mot någon särskild producent. Vattenskotrar får säljas av vem som helst och var som helst. Däremot får de inte framföras någonstans på svenskt vatten.

Någon tycker kanske att detta är ett utmanande budskap men i grunden är det ingen skillnad på det synsättet och det som gäller dubbdäck. De är förbjudna i Tyskland vilket svenska resenärer fått erfara varje gång de kör söderut vintertid. Men samtidigt är de tillåtna i Sverige med undantag för några hårt trafikerade gator i Stockholm.

Sverige tog nu inte strid med EU utan den gamla lagen skrevs om så att vattenskotrar numera tillåts i allmänna farleder. Fast några redskap för att se till att lagen efterlevs gavs inte. Det vet varenda vattenskoterförare med följden att de gärna stoltserar med sin leksak även utanför badstränder med hundratals badgäster.

Inte heller infördes några krav på föraren – motsvarande körkort. Även en knatte tillåts köra vattenskoter med 100-tals hästkrafter. Så går det som det går. Nyligen skadades en kvinna allvarligt av en vattenskoter. Hon simmade i Mälaren och föraren såg inte henne utan körde över henne. Ungefär samtidigt inträffade en annan tragisk olycka, den med dödlig utgång.

Till den svenska ansvarige ministern kan jag bara säga en sak – ta strid med EU och inför ett förbud mot vattenskotrar i svenska vatten. Att kräva ett förbud strider inte alls mot de liberala grundprinciperna, tvärtom. Några få personers rätt att bullra, smutsa ner och störa friden måste rimligen väga mycket lättare än 100-tusentals människors rätt till att slippa dessa olägenheter och slippa riskera livet när de badar. Räcker inte detta kan man också peka på att förbudet sker med hänsyn till klimatet. Det Tyskland klarar borde väl också vi kunna klara av!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: